Terapia dorosłych Nakło

Psychoterapia dorosłych

Choć jeszcze do niedawna korzystanie z pomocy terapeuty, dla wielu osób było powodem do wstydu, to dzisiaj coraz więcej dorosłych decyduje się na współpracę z psychoterapeutą. Dlaczego? Na co zwrócić uwagę przy wyborze terapeuty? Jakie niepokojące objawy powinny nas nakłonić do podjęcia psychoterapii? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.

Na czym polega psychoterapia dorosłych?

Psychoterapia dorosłych określana jest przez specjalistów jako długofalowy proces, którego głównym celem jest stopniowe wprowadzanie zmian w dotychczasowym myśleniu, zachowaniu i funkcjonowaniu pacjenta. Terapia dorosłych opiera się na stworzeniu zaufanej relacji pomiędzy terapeutą a osobą, które nie jest w stanie samodzielnie poradzić sobie ze swoimi problemami.

Czym kierować się przy wyborze psychoterapeuty?

Wybierając psychoterapeutę, szczególną uwagę należy zwrócić na jego wykształcenie oraz kwalifikacje. Osoba uprawniona do wykonywania tego zawodu powinna posiadać certyfikat ukończenia specjalistycznego szkolenia dla psychoterapeutów. Lista certyfikowanych terapeutów dostępna jest na stronie Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Innym aspektem jest doświadczenie wybranego przez nas terapeuty w kwestii rozwiązywania konkretnych problemów. Dla przykładu, osoby będące w związku partnerskim bądź małżeńskim, które nie mogą poradzić sobie z problemami życia codziennego, pomocy powinny szukać u psychoterapeuty specjalizującego się w terapii par.

Terapia dorosłych Nakło - wskazania do psychoterapii

Na psychoterapię może zdecydować się każdy, kto potrzebuje wsparcia psychicznego. Dotyczy to zarówno osób dorosłych, które w dalszym ciągu zmagają się ze skutkami traumatycznych przeżyć, jak i tych zmagających się z utratą satysfakcji z życia, brakiem motywacji do działania, czy wypaleniem zawodowym. Wśród głównych wskazań do podjęcia terapii wyróżniamy:
- zaburzenia nastroju (depresja, choroba afektywna dwubiegunowa),
- schorzenia neurorozwojowe (niepełnosprawność umysłowa, ADHD),
- zaburzenia odżywiania (anoreksja, bulimia),
- problemy ze snem,
- zaburzenia psychotyczne (urojenia, majaczenia, schizofrenia),
- objawy psychosomatyczne (silne bóle głowy i mięśni, zaparcia, biegunki, chroniczne zmęczenie itp.),
- problemy w związku partnerskim bądź życiu rodzinnym,
- uzależnienie od alkoholu, narkotyków, środków farmakologicznych.

Rozważając możliwość skorzystania z pomocy psychoterapeuty oraz terapii dorosłych, należy mieć na uwadze fakt, że leczenie może potrwać od kilku miesięcy do nawet kilku lat, w zależności od problemu, z jakim się zmagamy oraz stopnia nasilenia występujących objawów.