Terapia traumy Bydgoszcz

Trauma – czym jest i jak objawia się uraz psychiczny?

W zdecydowanej większości przypadków osoby, które doświadczyły traumatycznych przeżyć, wymagały profesjonalnej pomocy psychoterapeuty. Terapia traumy jest niezwykle skuteczną metodą, która pomaga pacjentom uporać się z trudnymi życiowymi doświadczeniami, uniemożliwiającymi im normalne funkcjonowanie. Jakie niepokojące objawy powinny nas nakłonić do wizyty u specjalisty? Jakie mogą być skutki nieleczonego urazu psychicznego?

Kiedy należy zastosować terapię traumy?

Z medycznego punktu widzenia trauma, potocznie określana jako uraz psychiczny jest trwałą zmianą w psychice, spowodowaną najczęściej gwałtownym i przykrym przeżyciem. Trauma zazwyczaj jest następstwem silnej reakcji stresowej po wypadku samochodowym, śmierci bliskiej osoby, gwałcie, napadzie, doznawaniu przemocy fizycznej i psychicznej w okresie dzieciństwa, dotknięciu skutkami klęski żywiołowej itp. Obecnie terapię traumy bardzo często stosuje się również w przypadku osób, które źle zniosły rozstanie z partnerem, bądź utratę pracy. Wizyta u psychoterapeuty wskazana jest także tym kobietom, które źle znosiły ciąże oraz zmagają się z depresją poporodową.
PTSD, czyli zespół stresu pourazowego jest częstą reakcją na wydarzenia traumatyczne, która objawiać może się między innymi: odczuwaniem ciągłego niepokoju i strachem, poczuciem wstydu i bezsilności, samoizolacją, utratą zaufania do innych osób, problemami ze snem i odżywianiem się, reagowaniem skrajnymi emocjami w trudnych sytuacjach, problemami z koncentracją, pamięcią itp.

Pamiętaj, że nieleczony uraz psychiczny jest jedną z głównych przyczyn depresji, nerwicy, zaburzeń lękowych, samookaleczeń, podejmowania prób samobójczych, zaburzeń psychosomatycznych, skłonnością do przejawiania agresywnych zachowań, a także wycofaniem z życia społecznego.

Terapia traumy Bydgoszcz – jakich efektów należy się spodziewać?

Głównym celem zastosowania terapii traumy, jest przywrócenie utraconego na skutek przykrych wydarzeń z przeszłości spokoju, co w dużej mierze ułatwia powrót do normalności. Działania psychoterapeuty skupiają się na zbudowaniu przyjacielskiej i zaufanej relacji z pacjentem, przy jednoczesnym zachowaniu pełnego profesjonalizmu. Jednym z najważniejszych efektów wspólnego przepracowania wydarzeń z przeszłości jest pełna akceptacja życia po traumie. Jeżeli chodzi o czas trwania terapii, to należy pamiętać o tym, że jest to kwestia indywidualna uzależniona od problemów, z jakimi zmaga się pacjent, jego cech osobowości, a także motywacji.