Terapia traumy Osielsko

Trauma – przyczyny, objawy, leczenie

Wydarzenia traumatyczne silnie obciążające psychikę bardzo często powodują długotrwałe i czasami nieodwracalne skutki, które mogą utrudniać codzienne funkcjonowanie. Jednym ze skuteczniejszych sposobów na leczenie traumy jest psychoterapia. Na czym polega? Jakie metody wykorzystuje?

Główne przyczyny i skutki przeżyć traumatycznych

Trauma to pewnego rodzaju uraz psychiczny wywołany nagłym i przykrym przeżyciem, związanym z bezpośrednim zagrożeniem zdrowia lub życia. Traumatyczne wydarzenia zazwyczaj prowadzą do poważnych zmian w psychice ludzkiej, które komplikują normalne funkcjonowanie, co przy długotrwałym utrzymywaniu się charakterystycznych objawów uniemożliwia powrót do stanu sprzed życiowej tragedii.

Do czynników urazowych wywołujących traumę zaliczamy między innymi:
- wypadki komunikacyjne,
- śmierć bliskiej osoby,
- napad,
- pobicie,
- gwałt,
- przemoc fizyczna i psychiczna ze strony osoby z bliskiego otoczenia,
- katastrofy i klęski żywiołowe,
- mobbing w pracy,
- prześladowania w szkole.

Trauma, która odbiła piętno na psychice człowiekam, może skutkować wystąpieniem natychmiastowych objawów takich jak: lęk, płacz, drżenie, przyspieszenie oddechu i pulsu, bezruch, które nie niosą za sobą poważnych konsekwencji. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku osób zmagających się długofalowymi skutkami przeżyć traumatycznych, wśród których wyróżniamy:
- przedłużające się uczucie smutku, przygnębienia i wstydu,
- poczucie osamotnienia,
- nieuzasadnione napady lęku i ataki paniki,
- nieracjonalne obawy o życie swoje i swoich bliskich,
- problemy z koncentracją,
- celowe unikanie miejsc, osób oraz sytuacji mogących przywoływać na myśl traumatyczne wydarzenie,
- zaburzenia snu (bezsenność, koszmary senne itp.),
- całkowite wycofanie się z życia społecznego.

Jeżeli skutki przeżytej traumy utrzymują się dłużej niż trzy miesiące, konieczne jest skonsultowanie się z odpowiednim specjalistą.

Terapia traumy Osielsko – na czym polega leczenie urazu psychicznego?

Psychoterapeuta na podstawie wywiadu przeprowadzonego z pacjentem dokonuje wyboru właściwej metody terapii traumy, dostosowanej do indywidualnych potrzeb pacjenta oraz rodzaju problemu, z jakim się zmaga. W przypadku niektórych osób stosuje się psychoterapię krótkoterminową trwającą od kilku miesięcy do roku, opartą na terapii ekspozycyjnej, terapii EMDR bądź terapii poznawczo-behawioralnej (CBT). W skrajnych sytuacjach terapia traumy może potrwać nawet kilka lat, wówczas leczenie skupia się na stopniowym przepracowywaniu poszczególnych faz traumy.