Psychoterapia poznawczo-behawioralna
Psychoterapia poznawczo-behawioralna
Psychoterapia poznawczo-behawioralna (cognitive-behavioral therapy, CBT) jest metodą pomocy , dla której typowa jest zmiana myślenia (sfera poznawcza) i zachowań (sfera behawioralna) towarzyszących różnym trudnościom. Opiera się na założeniach teoretycznych (popartymi wynikami badań naukowych) zgodnie, z którymi to jak reagujemy w danej sytuacji życiowej, zależy nie od sytuacji samej w sobie, ale od tego jak tę sytuację interpretujemy. Różnego rodzaju treści poznawcze (automatycznie pojawiające się w naszej głowie myśli, bardziej utrwalone przekonania i zestawy zasad rządzących światem, którymi kierujemy się w życiu) oddziałują na nasze samopoczucie i nastrój (np. odczuwanie smutku, złości, lęku), doznania z ciała (np. drżenie rąk, ścisk w gardle) i sposób reagowania (np. agresja słowna, wycofywanie/poddawanie się). W sytuacji, gdy sposób reagowania wiąże się z cierpieniem (jak to ma np. miejsce w zaburzeniach depresyjnych czy lękowych) ulgę może przynieść zmiana subiektywnego znaczenia jakie nadajemy okolicznościom. Akcent w terapii przesunięty jest zatem na to, na co klient ma wpływ.
Psychoterapia w nurcie poznawczo-behawioralnym jest stosunkowo krótka (obejmuje 6-20 sesji). Polega na aktywnej współpracy klienta z psychoterapeutą, porównywaną do spotkania dwóch ekspertów: jeden z nich (terapeuta) ma wiedzę na temat rozumienia i rozwiązywania problemów natury psychologicznej, zaś drugi z nich (klient) ma wiedzę na temat swojego funkcjonowania i tego, jak najłatwiej przełożyć na praktykę wiedzę terapeuty. Cele terapii są ustalane wspólnie, a zmiana w treściach poznawczych jest tylko środkiem do celu – nie celem samym w sobie. Każda sesja i cały proces terapeutyczny ma wyraźną strukturę (stałe elementy, następujące po sobie w logicznej kolejności). Bardzo duży nacisk kładzie się na dostarczenie klientowi wiedzy (psychoedukacja) oraz narzędzi (nauka umiejętności, poszerzanie kompetencji), które pozwolą klientowi rozumieć powstawanie jego problemów i w przyszłości samodzielnie sobie z nimi radzić. Temu celowi służą prace domowe, które są kluczowe w procesie terapii. Częstym elementem w terapii jest przeprowadzanie przez klienta eksperymentów behawioralnych (np. wypróbowywanie nowych zachowań i reakcji), których podstawowym celem jest przede wszystkim zdobycie nowej wiedzy o sobie i świecie. W psychoterapii poznawczo-behawioralnym (przynajmniej początkowo) dominuje skupienie się na „tu i teraz”. Psychoterapeuta wraz z klientem w procesie terapii sięga pamięcią do przeszłości w takim zakresie, w jakim jest to użyteczne, aby zrozumieć funkcję i okoliczności w jakich ukształtowały się treści poznawcze, które obecnie utrudniają klientowi funkcjonowanie i podtrzymują jego problem.
Poza klasycznym wariantem terapii poznawczo-behawioralnej dziś intensywnie rozwijają się podejścia tzw. trzeciej fali korzystające także z osiągnięć innych nurtów psychoterapii. Terapiami trzeciej fali są: terapia schematów, terapia akceptacji i zaangażowania (ACT), terapia dialektyczno-behawioralna (DBT) czy terapia poznawcza oparta na uważności (MBCT).
Psychoterapia poznawczo-behawioralna jest polecana w pracy z szerokim wachlarzem trudności psychicznych:
- w stanach obniżonego nastroju, depresji, zaburzeń lękowych i adaptacyjnych, zaburzeń snu,
- w leczeniu zaburzeń jedzenia (np. anoreksja, bulimia),
- we wspomaganiu dzieci (i rodziców) przejawiających trudności rozwojowe i kłopotliwe zachowania
- w sytuacji osób chcących poprawić swoje umiejętności w zakresie komunikacji, radzenia sobie ze stresem i regulacji emocji (terapie trzeciej fali)
- w leczeniu zaburzeń więzi i dysharmonijnie ukształtowanej osobowości (terapie trzeciej fali)
Tekst opracowano na postawie źródeł:
Alford, B. i Beck, A.T. (2008). Terapia poznawcza jako teoria integrująca psychoterapię. WUJ.
Beck, J.S. (2005). Terapia poznawcza. Podstawy i zagadnienia szczegółowe. WUJ.
Popiel, A. i Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna, teoria i praktyka. Paradygmat
Young, J. E., Klosko, J.S. i Weishaar, M.E. (2014). Terapia schematów. Przewodnik praktyka. GWP.
Opracowanie: Michalina Sołtys, Marta Czarnecka

